Tuesday, March 8, 2011

Serabut kelapa??

dugaan..dugaan..cobaan..cobaan
ujian..uijian
apo nak dikato
tak tahu nok kato gapo
tanya situ sini
call sana sinu
kredit kering kontang
masa pulak terbuang

haiipp.. bnyk sungguh pancaroba hidup di dunia ini. (pindah g planet marikh ke, pluto ke)  mungkin dugaan yg dpt adalah massage dari Allah agar kita sentiasa ingt Dia, tidak mudah melatah dan bersabar. Allah ma'ana..

9 > 11 > 13 > 18 > ..etc..

apakah yg mungkin berlaku selepas ini hanya Allah yg mengetahui. kita sebagai manusia hanya merancang. jika perancangan kita tidak menjadi, carilah inisiatif yg lain utk hidup + sabar + tabah. mungkin dgn cobaan ini kita mnjadi insan yang matang dlm merancang, mengatur strategi, melaksana, mengurus kehidupan kita yg mendatang. Allahhu yuqawwina..

green > yellow > red > orange > ..etc..

bagaimana mahu aman jika manusia berlagak sepertia dia adalah tuhan, lupa akan siapakah pencipta, angkuh, bongkak, pembolot, penindas, tamak, iri hati, kepala batu.. sifat mazmumah yg lebih berat timbangan nya dari sifat mahmudah. bagaimana nak aman?? jgn biarkan lampu keselamatan negara menjadi seperti lampu traffic, bertukar-tukar warna; berhenti, berjalan, berjaga-jaga, dan kitaran berulang-ulang. nak jd pengaman negara rasanya tidak layak, hanya doa ku panjatkan agar Allah membantu membuka jalan.

cerah > panas terik > mendung > berangin > hujan > ..etc..

kelabunya fikiran sekelabunya awan di langit hari ini. hujan mencurah turun. suara katak + cengkerik + bunyi atap ditimpa butiran hujan sedikit menyamankan perasaan dan fikiran. oit kamu, itu hanya masalah kecil kalau nk dibandingkan masalah yg besar bertimpa-timpa dihadapi oleh orang lain. bersyukurlah kamu walau dlm kesusahan. Allah menyukai org yg sentiasa bersyukur.




p/s: hujan lebat sungguh. mlm ni x boleh tidor kerana teramat kenyang sangat2. hoho.. alhamdulillah Allah masih memberikn nikmat.. (^,^)v burrrpp..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...