Sunday, November 14, 2010

Kembali ke muara

on the way to destination

"...walau bertemu dipersimpangan..
yang tawar kekal tawar..
yang masin kekal masin..
ia kekal dengan sifatnya.. 
takkan berubah waima sekejap.."




Seharian, dari pagi sampai ke petang aku dan 59 lagi akhawat Alex berjalan-jalan meneroka alam ciptaan Ilahi serta tinggalan2 sejarah pada zaman Islam terdahulu (Uthmaniyah) di lokasi yang bernama Rashid. Rashid adalah sebuah pelabuhan yang terletak 65km timur iskandariah di Bahira. di sana terdapat tempat2 menarik yang boleh dilawati antaranya kubu, bangunan kuno, hamam Azzouz, Abu Shahin Mill dan muzium. bertemankan camera nikon ku yang tak seberapa ini, aku snap mana2 yang menarik ketika berada di sana.

Banana's taxis..hehe

Rashed Muzium
Mohamad Ali Basha



Abu Shahin Mill-pengisar gandum & beras

Hamam Azzouz-tempat mandi yang dibina pada kurun ke-17

nice sky ; captured at the roof top of Qal'ah (Kubu)
tempat di mana bertemu nya air masin dan air  tawar


Alhamdulillah selamat perjalanan pergi dan balik kami. walaupun agak penat, berjalan bergambar dan berjalan lagi, tapi agak berpuashati dan bersyukur kerana diberi peluang. sebelum ini pihak Uni ade planned untuk buat trip ke sini, siap kutip duit semua dah. alih-alih, hampeh. duit entah kemana perginya, janji tidak dikotai. hurm.. sabar je lah. jika ada dasar penipuan di situ, maka hanya Allah dapat membalasnya nanti. at least, sekarang rashed dah aku jejaki. next?? ..wallahua'lam  =)


balik letih2, tak ade selera nak makan nasi. bile dah malam, mula perut bernyanyi-nyanyi. maka, makan lah apa yang ada. lauk sejuk fresh dari fridge diletak atasnya nasi yang masih panas. jimat masa jimat tenaga x perlu lauk dipanaskan. haha.. redah saja (*.^)!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...