Saturday, November 13, 2010

New courage, new dream

Alhamdulillah selesai sudah kem seminar ibadah pesakit kali ke-2 (pengkhususan dalam perbidanan dan sakit puan) yang telah berjaya dianjurkan oleh persatuan Perubatan PCI. bermula semalam sehingga hari ini. overall, banyak input-input yang dapat aku ambil dan dijadikan sumber bekalan untuk hari aku bergelar doctor kelak. jika aku sebagai muslimah tidak memahami masalah muslimah sendiri, aku rasa malu dengan diri sendiri. lebih-lebih lagi bila sudah bergelar Dr. banyak persoalan dan masalah dari pesakit2 nanti khususnya tentang wanita yang mungkin bagi kita perlu untuk mengetahuinya dan membantu mereka lebih2 lagi tentang ibadah. walaupun sesetengah isu bagi mereka dipandang mudah, tapi kita sebagai muslimah perlu membetulkan dan menasihati mereka yang alpa atau yang tidak mengetahui. 


contohnya : si ibu ini mengalami pendarahan berpanjangan selepas bersalin. tidak berhenti-henti selama 3 bulan. apakah jenis darah itu? adakah perlu si ibu itu menjalankan ibadah wajib yang sepatutnya di jalan kan?.. hurm.kalau tak tahu bagaimana nak deal dengan pesakit nanti (@.@)!


selain daripada mendapat input2 mengenai isu-isu perubatan dalam konteks hukum-hakam, syari'ah Islam, aku telah mendapat inspirasi daripada dokter2 pakar O&G yang datang dari Malaysia (penceramah) untuk cuba menjadikan O&G sebagai matlamat utama dalam bidang perubatan khususnya student perempuan. dulu, aku tidaklah beberapa minat dalam bidang ni, tapi sejak clinical last month in O&G department + pula saranan dari Dr2, aku mula memasang impian. iceh.. dan yang paling aku minat dalam bidang ni ialah mengenai masalah kesuburan wanita (infertility). sebabnya membantu pasangan yang susah untuk mendapatkan anak dan sangat menginginkan cahaya mata bg menyeri kehidupan mereka adalah satu usaha yang sangat murni. malah dapat menambahkan lagi bilangan ummat nabi Muhammad s.a.w. 


ART
It amaze when we can handle oocytes after derived from ovary (of the wife) and take out sperms from testicle (of the husband) and meet them both or inject sperm into the oocyes and observe them grows and multiplies (outside/in vitro). then put the zygote back to the uterus of the mother and make sure they save in there. when they are successfully born, i will be the most happiest person in the world after the couple. hoho.. i can't imagine that moment if it really occur to me. wooah! i pray so.. ameeenn =) 


Million thanks to Dr Ariza (Pakar runding perbidanan dan sakit puan Hospital Ampang Puteri), Dr Fatimah (Pakar runding perbidanan dan sakit puan Hospital Pakar Annur) and Prof Dr Ahmed Abd Aziz Ismail (Chairman of OB/GYN Department, Faculty of Medicine Alexandria University). Prof Dr Ahmed pernah ajar lecture infertility last year and he is the coolest, the best and the great Dr i've ever meet. he inspired me today and become my idol starting from now. haha.. =D


esok --> journey to somewhere in egypt. need to wake  up early tomorrow morning i suppose..wallahhua'lam..


during the seminar

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...