Tuesday, December 7, 2010

Pindah randah

Bersempena 1 muharam ini  (1 Muharam 1432H), aku di sini mengucapkan.. 
"selamat tahun baru" 
kepada pembaca-pembaca dan seluruh kaum muslimin muslimat serata dunia. Awal muharam mengingatkan kembali kisah penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Makkah ke Madinah. Perpindahan yang membawa erti dan kesan yang besar dalam sejarah Islam. Terjalinnya persaudaraan di antara kaum muhajirin dan ansar yang sebelum ini bermusuhan bertahun-tahun. Islam mula berkembang pesat, ummat Nabi Muhammad makin bertambah. Syiar Islam tersebar meluas ke seluruh nusantara. tidakkah anda berbangga dan bersyukur kerana anda dilahirkan di dalam nikmat iman dan islam?? alhamdulillah.. 

Sebelum Nabi Allah memulakan langkah perpindahan ini, banyak rintangan dan cubaan yang perlu baginda serta kaum muslimin tempuhi. Bnyak juga mehnah-mehnah serta ancaman dari kaum musyrikin quraiysh terhadap mereka. Jika tidak kerana semangat, kecekalan hati, keyakinan untuk menegakkan islam, maka tidaklah kita dapat merasa nikmat serta hidup di dalam kehidupan islam, tidak juga dapat meraikan 1 muharam. Hijrah bukan sahaja dari aspek berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain, ianya juga menyentuh tentang perpindahan hati dan perbuatan dari yang kurang baik ke arah yang lebih elok. senangkah untuk berubah?? bersediakah anda untuk berubah?? 


Jom nyanyi lagu satu muharam!! .. 
1 Muharam detik permulaan..Perkiraan tahun Islam Hijrah..la la la 
(sambung lah sendiri) =D


Bercerita tentang perpindahan ini, aku rasa aku juga akan berpindah. Macam mesir ini dilanda banjir je, nak kena pindah-pindah. Sebenarnya berpindah ke rumah baru. Aku kira-kira, sudah bnyak kali aku berpindah sejak 5 tahun menetap di mesir. boleh la dalam 3 kali rasanya. Masuk yang akan datang ni 4 lah. ish2. tergeleng-geleng kepala aku dibuatnya. berpindah rumah ni bukan kegemaran aku sebenarnya. Mana tak nya, setiap tahun barang-barang persendirian mula banyak, dengan buku-buku yang semakin hari semakin tidak cukup almari untuk diletak, baju-baju lagi.. memang meletihkan. Tak sanggup aku nak pindah lagi. Tapi apa yang boleh dibuat, masalah yang tidak boleh dielak. Terpaksa juga diturutkan. Mungkin dengan berpindah ini sesuatu yang baik akan berlaku. hope soo.. 


Aku sayang rumah ini. Kalau boleh aku tak nak pindah. Walaupun rumah ni buruk, lama, banyak hujan debu turun kat dapur tu sampai kene buat khemah, dengan penumpang yang tak berbayar lagi, bilik yang tidak boleh dibuka tingkapnya, tapiii aku sayang nak tinggal engkau wahai rumah Camp Syizar. dah la tingkat bawah, tak perlu untuk memanjat tangga atau menaiki lif. keluar rumah, banyak kedai-kedai runcit, kedai makan, kedai firakh masywi, kedai baiki itu ini. waaaaaaaaaa... menjerit melolong hati aku tak mahu pindah. tak nak kemas barang. tak mau tak mau tak mauu!!! (*o*)!!


Back to reality. Hujung bulan ini aku kene pindah setelah sebulat suara keputusan dibuat. hurm.. Awan-awan hitam akan mula menyelubungi aku. Jangan ada petir sudah kang jadi epilepsy pula. Bila difikir-fikir balik, aku baru tersedar bahawa aku akan berpindah balik ke tempat dimana aku mula-mula menetap setibanya di mesir iaitu Syatby (nama tempat). Tapi di rumah yang berlainan lah. Di rumah yang baru nanti insyaAllah akan bersebumbung dengan kawan-kawan yang sudah lama rapat dan satu geng kira nya. Tapi se geng mana pun aku tetap rasa janggal untuk meneruskan dua tahun lagi di Mesir ini bersama mereka. Aku berharap perasaan ini cepat-cepatlah hilang di bawa angin. fuh fu fuuuhhh... insyaAllah kullu khaiiirr


Hoh! esok bermulanya round department baru. bermain dengan kanak-kanak lah pula. Siap la kamu budak-budak, kakak datang nak buli kamu semua. muahahaaa. <kejam nye> Kesian mereka sebenarnya. Dah la sakit. Kecik-kecik lagi dah ditimpa dugaan dengan penyakit. Semoga Allah menguatkan mereka semua. Paediatrics here i come!!


Alhamdulillah syukur kehadrat illahi kerana dipermudahkan segala urusan di dalam peperiksaan OSCE dan mid term neuro tempoh hari. Walaupun rasanya banyak salah, itu semua hasil kesilapan dan kekhilafan aku sendiri, <padan muke aku sapa suruh tak study betul-betul> Next round i will do may best insyaAllah. Semoga angan-angan ini bukan seperti hangatnya tahi ayam or tahi kuda yang banyak bersepah di jalan mesir ini. wallahua'lam... (T_T)" 


jom sama-sama menghayati lagu ini.. :)


Nowseeheart, Saujana, Unic, Aeman - HIJRAH

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...